23 Design Patterns، الگوهای طراحی در توسعه نرم‌افزار هستند که توسط Gang of Four (GoF) معرفی شده‌اند

pattern
23 Design Patterns، الگوهای طراحی در توسعه نرم‌افزار هستند که توسط Gang of Four (GoF) معرفی شده‌اند
1403/09/17

23 Design Patterns، الگوهای طراحی در توسعه نرم‌افزار هستند که توسط Gang of Four (GoF) معرفی شده‌اند.

23 Design Patterns، الگوهای طراحی در توسعه نرم‌افزار هستند که توسط Gang of Four (GoF) معرفی شده‌اند و در سه دسته اصلی قرار می‌گیرند: Creational (ایجادی)، Structural (ساختاری) و Behavioral (رفتاری). این الگوها در .NET به دلیل انعطاف‌پذیری و قدرت فریم‌ورک، به‌خوبی قابل پیاده‌سازی هستند.

دسته‌بندی الگوهای طراحی و توضیحات مختصر:

1. Creational Patterns (الگوهای ایجادی):

این الگوها روی ایجاد اشیاء به صورت منعطف و قابل توسعه تمرکز دارند.

Singleton

تضمین می‌کند یک کلاس فقط یک نمونه دارد و دسترسی سراسری به آن فراهم می‌کند.

مثال در .NET: کلاس ConfigurationManager در .NET.

Factory Method

ایجاد اشیاء را به زیرکلاس‌ها می‌سپارد.

مثال: ایجاد اشیاء با کلاس‌های مختلف بدون وابستگی به نوع دقیق آن.

Abstract Factory

یک رابط برای ایجاد خانواده‌ای از اشیاء مرتبط فراهم می‌کند.

مثال: تولید انواع مختلف کنترل‌های UI برای سیستم‌عامل‌های مختلف.

Builder

یک فرآیند ساخت پیچیده را به گام‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند.

مثال: ساخت شیء StringBuilder در .NET.

Prototype

ایجاد یک شیء جدید با کپی از نمونه‌ای موجود.

مثال: پیاده‌سازی رابط ICloneable در .NET.

2. Structural Patterns (الگوهای ساختاری):

این الگوها روی ترکیب کلاس‌ها و اشیاء برای تشکیل ساختارهای بزرگ‌تر تمرکز دارند.

Adapter

تطبیق یک رابط با رابط دیگر.

مثال: استفاده از IEnumerable برای تبدیل یک لیست به مجموعه قابل تکرار.

Bridge

جداسازی انتزاع از پیاده‌سازی برای افزایش انعطاف‌پذیری.

مثال: جداسازی عملیات رسم و اشیاء گرافیکی.

Composite

ترکیب اشیاء در ساختارهای درختی برای نمایش بخش و کل.

مثال: کلاس TreeNode در Windows Forms.

Decorator

افزودن رفتار جدید به اشیاء به‌صورت پویا.

مثال: اضافه کردن ویژگی‌های جدید به جریان داده‌ها با استفاده از کلاس‌های Stream.

Facade

ساده‌سازی دسترسی به یک سیستم پیچیده با ارائه یک رابط ساده.

مثال: استفاده از HttpClient برای ارتباط با وب‌سرویس‌ها.

Flyweight

کاهش مصرف حافظه با اشتراک‌گذاری اشیاء مشابه.

مثال: مدیریت رشته‌ها در .NET با استفاده از String.Intern().

Proxy

ارائه یک جایگزین یا نماینده برای کنترل دسترسی به یک شیء.

مثال: الگوی WebProxy در HttpClient.

3. Behavioral Patterns (الگوهای رفتاری):

این الگوها روی تعامل و ارتباط بین اشیاء تمرکز دارند.

Chain of Responsibility

ارسال درخواست به زنجیره‌ای از پردازشگرها.

مثال: پیاده‌سازی پردازش خطاها در ASP.NET Middleware.

Command

تبدیل درخواست به یک شیء مستقل.

مثال: الگوی Command در WPF برای مدیریت رویدادها.

Interpreter

تفسیر یک زبان خاص.

مثال: تبدیل عبارات ریاضی به کد قابل اجرا.

Iterator

دسترسی ترتیبی به عناصر یک مجموعه.

مثال: استفاده از IEnumerator در .NET.

Mediator

ساده‌سازی ارتباط بین اشیاء.

مثال: پیاده‌سازی ارتباط بین کنترل‌های UI در WPF با استفاده از MVVM.

Memento

ذخیره و بازیابی حالت یک شیء.

مثال: پیاده‌سازی سیستم Undo/Redo در برنامه‌های ویرایشگر.

Observer

اطلاع‌رسانی به اشیاء وابسته هنگام تغییر حالت یک شیء.

مثال: استفاده از INotifyPropertyChanged در WPF.

State

مدیریت تغییر رفتار یک شیء براساس حالت آن.

مثال: مدیریت وضعیت Session در ASP.NET.

Strategy

تعریف خانواده‌ای از الگوریتم‌ها و انتخاب آن‌ها به‌صورت پویا.

مثال: پیاده‌سازی روش‌های مختلف رمزنگاری.

Template Method

تعریف ساختار کلی الگوریتم و سپردن جزئیات به زیرکلاس‌ها.

مثال: متدهای انتزاعی در کلاس‌های پایه.

Visitor

افزودن عملیات جدید به کلاس‌های موجود بدون تغییر ساختار آن‌ها.

مثال: پیاده‌سازی عملیات سفارشی بر روی داده‌های XML با LINQ.

پیاده‌سازی عملی در .NET:

این الگوها را می‌توان در پروژه‌های مختلف .NET (مانند ASP.NET، WPF، و WinForms) با توجه به نیازهای معماری سیستم پیاده‌سازی کرد. برای هر الگو، از قابلیت‌های داخلی .NET مانند Dependency Injection، Reflection، و Generics می‌توان استفاده کرد.

الگوهای طراحی در توسعه نرم‌افزار هستند که توسط Gang of Four (GoF) معرفی شده‌اند و در سه دسته اصلی قرار می‌گیرند: Creational (ایجادی)، Structural (ساختاری) و Behavioral (رفتاری). این الگوها در .NET به دلیل انعطاف‌پذیری و قدرت فریم‌ورک، به‌خوبی قابل پیاده‌سازی هستند.

وبلاگ نویسی