23 Design Patterns، الگوهای طراحی در توسعه نرمافزار هستند که توسط Gang of Four (GoF) معرفی شدهاند و در سه دسته اصلی قرار میگیرند: Creational (ایجادی)، Structural (ساختاری) و Behavioral (رفتاری). این الگوها در .NET به دلیل انعطافپذیری و قدرت فریمورک، بهخوبی قابل پیادهسازی هستند.
دستهبندی الگوهای طراحی و توضیحات مختصر:
1. Creational Patterns (الگوهای ایجادی):
این الگوها روی ایجاد اشیاء به صورت منعطف و قابل توسعه تمرکز دارند.
Singleton
تضمین میکند یک کلاس فقط یک نمونه دارد و دسترسی سراسری به آن فراهم میکند.
مثال در .NET: کلاس ConfigurationManager در .NET.
Factory Method
ایجاد اشیاء را به زیرکلاسها میسپارد.
مثال: ایجاد اشیاء با کلاسهای مختلف بدون وابستگی به نوع دقیق آن.
Abstract Factory
یک رابط برای ایجاد خانوادهای از اشیاء مرتبط فراهم میکند.
مثال: تولید انواع مختلف کنترلهای UI برای سیستمعاملهای مختلف.
Builder
یک فرآیند ساخت پیچیده را به گامهای کوچکتر تقسیم میکند.
مثال: ساخت شیء StringBuilder در .NET.
Prototype
ایجاد یک شیء جدید با کپی از نمونهای موجود.
مثال: پیادهسازی رابط ICloneable در .NET.
2. Structural Patterns (الگوهای ساختاری):
این الگوها روی ترکیب کلاسها و اشیاء برای تشکیل ساختارهای بزرگتر تمرکز دارند.
Adapter
تطبیق یک رابط با رابط دیگر.
مثال: استفاده از IEnumerable برای تبدیل یک لیست به مجموعه قابل تکرار.
Bridge
جداسازی انتزاع از پیادهسازی برای افزایش انعطافپذیری.
مثال: جداسازی عملیات رسم و اشیاء گرافیکی.
Composite
ترکیب اشیاء در ساختارهای درختی برای نمایش بخش و کل.
مثال: کلاس TreeNode در Windows Forms.
Decorator
افزودن رفتار جدید به اشیاء بهصورت پویا.
مثال: اضافه کردن ویژگیهای جدید به جریان دادهها با استفاده از کلاسهای Stream.
Facade
سادهسازی دسترسی به یک سیستم پیچیده با ارائه یک رابط ساده.
مثال: استفاده از HttpClient برای ارتباط با وبسرویسها.
Flyweight
کاهش مصرف حافظه با اشتراکگذاری اشیاء مشابه.
مثال: مدیریت رشتهها در .NET با استفاده از String.Intern().
Proxy
ارائه یک جایگزین یا نماینده برای کنترل دسترسی به یک شیء.
مثال: الگوی WebProxy در HttpClient.
3. Behavioral Patterns (الگوهای رفتاری):
این الگوها روی تعامل و ارتباط بین اشیاء تمرکز دارند.
Chain of Responsibility
ارسال درخواست به زنجیرهای از پردازشگرها.
مثال: پیادهسازی پردازش خطاها در ASP.NET Middleware.
Command
تبدیل درخواست به یک شیء مستقل.
مثال: الگوی Command در WPF برای مدیریت رویدادها.
Interpreter
تفسیر یک زبان خاص.
مثال: تبدیل عبارات ریاضی به کد قابل اجرا.
Iterator
دسترسی ترتیبی به عناصر یک مجموعه.
مثال: استفاده از IEnumerator در .NET.
Mediator
سادهسازی ارتباط بین اشیاء.
مثال: پیادهسازی ارتباط بین کنترلهای UI در WPF با استفاده از MVVM.
Memento
ذخیره و بازیابی حالت یک شیء.
مثال: پیادهسازی سیستم Undo/Redo در برنامههای ویرایشگر.
Observer
اطلاعرسانی به اشیاء وابسته هنگام تغییر حالت یک شیء.
مثال: استفاده از INotifyPropertyChanged در WPF.
State
مدیریت تغییر رفتار یک شیء براساس حالت آن.
مثال: مدیریت وضعیت Session در ASP.NET.
Strategy
تعریف خانوادهای از الگوریتمها و انتخاب آنها بهصورت پویا.
مثال: پیادهسازی روشهای مختلف رمزنگاری.
Template Method
تعریف ساختار کلی الگوریتم و سپردن جزئیات به زیرکلاسها.
مثال: متدهای انتزاعی در کلاسهای پایه.
Visitor
افزودن عملیات جدید به کلاسهای موجود بدون تغییر ساختار آنها.
مثال: پیادهسازی عملیات سفارشی بر روی دادههای XML با LINQ.
پیادهسازی عملی در .NET:
این الگوها را میتوان در پروژههای مختلف .NET (مانند ASP.NET، WPF، و WinForms) با توجه به نیازهای معماری سیستم پیادهسازی کرد. برای هر الگو، از قابلیتهای داخلی .NET مانند Dependency Injection، Reflection، و Generics میتوان استفاده کرد.
الگوهای طراحی در توسعه نرمافزار هستند که توسط Gang of Four (GoF) معرفی شدهاند و در سه دسته اصلی قرار میگیرند: Creational (ایجادی)، Structural (ساختاری) و Behavioral (رفتاری). این الگوها در .NET به دلیل انعطافپذیری و قدرت فریمورک، بهخوبی قابل پیادهسازی هستند.